Zimní pneumatiky jsou předmětem mnoha diskuzí uplynulých let. Výrobci pneu použitím nových materiálů a výrobních technologií dokázali výrazně zvýšit schopnosti zimních pneu. Cena pneumatik šla naopak dolů a zimní pneumatiky jsou tak dnes dostupné pro všechny řidiče.
Současné zimní pneumatiky mají lepší jízdní schopnosti nejen na sněhu a ledu, ale i na vodě a břečce, tedy v podmínkách, které u nás v zimních měsících převažují. Oproti tomu letní pneumatiky ztrácejí v zimních podmínkách vlastnosti potřebné pro bezpečnou jízdu. V Německu používá zimní pneumatiky většina řidičů, přestože nejsou povinné. Důvodem je krácení pojistného plnění ze strany pojišťoven v případě nehody, a to u řidičů, kteří nemají na vozidle zimní pneumatiky.
Zimní pneumatiky zvyšují bezpečnost jízdy svými specifickými vlastnostmi. Především jde o tvar, který usnadňuje odstraňování vody z pod zimní pneumatiky. Omezuje se tak nebezpečí aquaplaningu. Zimní pneumatiky jsou vyrobeny ze speciální směsi, která je přizpůsobivá chladu. Oproti tomu směs letní pneumatiky v chladu tvrdne, proto mají letní pneumatiky v určitých jízdních situacích menší přizpůsobivost a omezenou reakci.
Zimní pneumatiky umožňují především lepší brzdění. Například brzdná dráha vozu, který má zimní pneumatiky je již při rychlosti 50 km/h o 8 metrů kratší než brzdná dráha vozu s letními pneu. Hlubší dezén běhounu zimní pneumatiky disponuje mnohem lepší přilnavostí a výbornou trakcí ve srovnání s letní pneu. Důvodem dokonalé přilnavosti zimní pneumatiky je několikanásobně větší počet drážek v běhounu než u letní pneumatiky.
Pokud teplota dlouhodobě poklesne pod +7°C, měly by být nasazeny zimní pneumatiky. Naopak, pokud je průměrná teplota vyšší jak +7°C, zimní pneumatiky se díky svému složení rychleji sjíždějí a opotřebovávají, proto je vhodné opět nasadit letní pneumatiky. Kromě zimních a letních pneu existují také celoroční pneumatiky, které není třeba přezouvat. Jejich nevýhodou však je, že nemohou dosahovat takových jízdních vlastností jako specializované zimní pneumatiky.
Vlastnit současně letní i zimní pneumatiky se může zdát jako nákladná investice. Pořizovací cena 8 pneu je sice vysoká, ale správným použitím, tedy střídáním letních a zimních pneu, dosáhnete delší životnosti obou sad pneu. Ve výsledku pak zjistíte, že jde o dlouhodobě výhodnou investici. Pokud zvolíte pro přezutí pneu kvalitní pneuservis, uskladní Vám nepotřebnou sadu pneu na celé období, kdy pneumatiky nepoužíváte.
Dnem 1. července 2008 nabyla účinnosti nová vyhláška č. 202/2008 Sb, která zavedla dvě zcela nové příkazové dopravní značky: Zimní výbava (č. C 15a) a Zimní výbava - konec (č. C 15b).
Nová dopravní značka Zimní výbava ukládá řidičům povinnost používat zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 30. dubna. S uvedenou značkou se můžete setkat v dopravních úsecích, kde zimní pneumatiky zvyšují bezpečnost jízdy. Podle místních podmínek lze platnost značky Zimní výbava upravit dodatkovou tabulkou E 12. Povinnost použití zimních pneu je možné nahradit nasazením zimních řetězů, ale pouze za předpokladu, že jsou splněny podmínky stanovené pro použití sněhových řetězů zvláštním právním předpisem.
Příkazová značka Zimní výbava nekončí na nejbližší křižovatce, jak je tomu u většiny svislých dopravních značek. Ukončení platnosti značky je označeno dopravní značkou Zimní výbava - konec. Pokud pojedete bez zimních pneu v úseku, který vymezuje povinnost použití zimní výbavy vystavujete se tak riziku ztráty 1 bodu a pokutě 2 000 Kč v blokovém řízení.
Technické parametry zimních pneu splňujícící podmínky zimní výbavy jsou definovány podle mezinárodně platných kritérií. Týkají se především hloubky dezénu zimních pneu a jsou upraveny takto:
U motorových vozidel o max. přípustné hmotnosti nepřevyšující 3 500 kg je hloubka dezénu hlavních drážek nebo zářezů zimních pneu stanovena na nejméně 4 mm na všech kolech.
U motorových vozidel o max. přípustné hmotnosti převyšujících 3 500 kg je hlouba dezénu hlavních drážek, nebo zářezů zimních pneu stanovena na nejméně 6 mm na všech hnacích kolech.
Kam dál? Zkuste Autoservis Jenda.