Nenašli jste požadovaný výraz nebo potřebujete poradit při výběru pneu? Neváhejte nás kontaktovat, poskytneme vám všechny potřebné informace a poradenství při nákupu pneumatik.
Výraz |
Vysvětlení |
Adheze | Existuje několik druhů adheze. V oblasti pneumatik jde o dostatečnou přilnavost běhounu pneumatiky k vozovce. Tento jev výrobci pneumatik neustále zkoumají. Na základě nových poznatků a pečlivého testování uvádějí na trh pneumatiky s dokonalejší schopností adheze. |
Adhezní koeficient | Jde o součinitel, který definuje schopnost přilnavosti pneumatiky. Hodnotu koeficientu ovlivňují zejména tyto faktory: povrch a teplota vozovky, opotřebení a druh pneumatiky, rychlost jízdy a tlak v pneumatikách. |
Asymetrické pneumatiky | Asymetrické pneumatiky patří do kategorie dražších pneu pro výkonnější vozy. Pneu mají asymetrické uspořádáním bloků, proto je potřeba dbát na jejich správnou montáž. Pneumatiky jsou na boku označeny nápisem outside - vnější strana, nebo inside - vnitřní strana. |
Aquaplaning | Aquaplaning je ztráta přilnavosti pneumatiky k vozovce vlivem vody, která se dostala mezi pneumatiku a vozovku. Tím prakticky dochází k neovladatelnosti vozidla. Riziko aquaplaningu snižuje především správná hloubka drážek dezénu pneumatiky. |
AW | All weather - označení pro celoroční pneumatiky. |
Běhoun pneu | Běhoun je část pláště pneumatiky, která je v kontaktu s vozovkou. Správnou funkci pneumatiky zajišťuje vzorek dezénu na běhounu pneu, který je tvořen drážkami. Úkolem běhounu je odolávat opotřebení pneumatiky. Důležitá schopnost běhounu je jeho dostatečná přilnavost k vozovce. |
Bočnice pneumatiky | Bočnice pneumatiky je vyrobena z přírodního kaučuku s vysokou odolností. Jejím úkolem je zajišťovat bezpečnou ochranu kostry pneumatiky před vnějšími vlivy. Na bočnici pneumatiky najdete všechny identifikační údaje o pneu, jejich podrobnější význam je vysvětlen u výrazu - Značení pneumatiky. |
Datum výroby pneumatiky |
Všechny vyrobené pneumatiky mají na bočnici DOT kód, který udává datum výroby pneu. Od roku 2000 se DOT kód skládá ze čtyř čísel. První dvě udávají týden výroby, druhé dvě pak rok výroby pneu. |
Dezén pneumatiky | Dezén pneumatiky tvoří drážky s podélným a příčným uspořádáním, zajišťují stabilitu vozidla a jsou velmi důležité pro bezpečnost jízdy. V ČR je minimální zákonem povolená hloubka vzorku dezénu pneumatiky 1,6mm u letních pneu a 4mm u zimních pneu. |
Dojezdové pneumatiky | Pneumatiky se speciální ocelovou obručí či zesílenou bočnicí pneu. Dojezdové pneumatiky zabraňují deformaci pláště po defektu pneu a umožňují další jízdu. |
Duše pneumatiky | TUBELESS (TL) - bezdušová pneu TUBETYPE (TT) - dušová pneu |
Ecopia | Je speciální směs firmy Bridgestone. Byla vyvinutá pomocí technologie, která ovlivňuje vlastnosti na úrovni nanočástic. Pneumatiky se směsí Ecopia dosahují snížení valivého odporu, nižší spotřeby a zlepšení přilnavosti pneu za mokra. |
Kilometrový výkon pneu | Pneumatiky umístěné na hnané ose jsou vystaveny mnohem většímu opotřebení. Výrobci proto doporučují pneu zaměňovat. Při výměně zimních a letních pneu je nezbytné pneumatiky vyvážit k zajištění rovnoměrného opotřebení a k zvýšení kilometrového výkonu. |
Load Index, LI index nosnosti | Je hmotnostní index pneumatiky, který najdete na bočnici pneu. Určuje maximální zatížení pneumatiky, kterou pneu může nést při maximální rychlosti. |
Měření hloubky dezénu pneu | Při provozu pneu je důležitá pravidelná kontrola hloubky dezénu každé pneumatiky. Provádí se pomocí speciálního měřáku, kterým by měl být kvalitní pneuservis nebo autoservis vybaven. |
Odpor valivého tření pneu | Čím nižší je odpor valivého tření při provozu pneu, tím je zapotřebí méně energie. V konečném důsledku to znamená nižší spotřebu a delší životnost pneu. |
Runflatové pneumatiky | Runflatové pneumatiky mají podstatně zesílené bočnice, proto umožňují jízdu na prázdné pneu v případě defektu. Vzdálenost, kterou je možné s prázdnou runflatovou pneu ujet se liší podle výrobce pneumatiky, většinou od 80 - 150km. |
Silika | Silika je zpevňující složka používaná spolu s kaučukovou směsí při výrobě pneumatiky. Díky silice dosahují pneumatiky vyšší odolnosti proti opotřebení a mají nižší odpor valivého tření. |
Speed index, SI index rychlosti |
Rychlostní index pneumatiky udává maximální rychlost, pro kterou je pneumatika konstruována. Je uveden na bočnici pneumatiky a v technickém průkazu vozidla. |
Tlak pneumatiky | Nedostatečný tlak může vést k poškození pneumatiky, zvyšuje opotřebení pneu a negativně ovlivňuje jízdní vlastnosti. Tlak pneumatiky předepisuje výrobce vozu, doporučené parametry najdete na víčku nádrže nebo na sloupku dveří. Kontrolu tlaku provádějte jen u studené pneumatiky. Na jedné ose vozu musí být stejný tlak u obou pneu. Může být však rozdíl mezi přední a zadní osou dle údajů výrobce. |
Ukazatel opotřebení pneumatiky |
Ukazatel opotřebení pneumatiky nás informuje o zbývající hloubce profilu dezénu pneu. Moderní pneumatiky mají ukazatel umístěný na středovém bloku běhounu pneu formou vylisovaných čísel. Jednotlivá čísla udávají hodnotu v milimetrech a mizí podle stavu opotřebení pneumatiky. |
Značení disků na pneumatiky |
Příklad značení pneu disku (ráfku) 6x14 ET 38 4/100:
|
Značení pneumatiky | Příklad značení pneumatiky 195/65/R15 91 V:
|
Kam dál? Zkuste Autoservis Jenda.